Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 18.12.2016
Obowiązujące w innych państwach Europy ograniczenia dostępu dziennikarzy do budynków parlamentów nie zmieniają faktu, że możliwość nagrywania posiedzeń Sejmu jest wymogiem polskiej Konstytucji.
Instytut Ordo Iuris, w analizie, opublikowanych 14 grudnia założeń nowych zasad organizacji pracy mediów na terenie kompleksu sejmowego, obok pozytywnych aspektów, takich jak utworzenie Centrum Medialnego wraz ze specjalistycznym studiem nagraniowym w głównym gmachu Sejmu, podnosi również szereg wątpliwości natury konstytucyjnej.
Pewne wątpliwości budzi ograniczenie (do dwóch na redakcję) liczby dziennikarzy, którzy mogliby uzyskać status „Stałego Korespondenta Parlamentarnego”. Wobec braku doprecyzowania tej propozycji, trudno obecnie szczegółowo oceniać, czy ograniczenia z niej wynikające będą proporcjonalne do uprawnionych celów ich wprowadzania. Ocena ta zależeć będzie w dużej mierze od tego, czy ograniczeniom w odniesieniu do Stałych Korespondentów będą towarzyszyć odpowiednio liberalne zasady przebywania dziennikarzy w Centrum Medialnym lub studiu telewizyjnym. Wątpliwości mogą budzić również znaczne ograniczenia możliwości nagrywania materiałów filmowych na korytarzach budynków sejmowych.
Najpoważniejsze zastrzeżenia budzi natomiast planowany zakaz możliwości rejestrowania dźwięku i obrazu w czasie posiedzeń Sejmu (z tzw. galerii) a niewykluczone, że również podczas obrad komisji sejmowych (zamieszczony na stronie Sejmu dokumentu nie jest wystarczająco precyzyjny). Rozwiązanie takie byłoby wyraźnie niezgodne z art. 61 ust. 2 Konstytucji, który stanowi: „prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu”.
Uzyskanie informacji o przebiegu posiedzenia Sejmu czy komisji sejmowych możliwe jest za pośrednictwem transmisji emitowanych na stronie internetowej Sejmu i ma być zapewnione dziennikarzom na ekranie wielkoformatowym w planowanym Centrum Medialnym. Jednak ułatwienia jakie zapewnia Internet nie mogą przekreślać gwarancji konstytucyjnych w zakresie rejestracji dźwięku lub obrazu.
Dokonując oceny prawnej projektu zarządzenia Marszałka Sejmu należy bardzo ostrożnie odwoływać się do przykładów parlamentów innych państw europejskich. Występowanie w innych parlamentach (np. we Włoszech, Węgrzech czy Portugalii) rozwiązań podobnych do planowanych nie może skutkować ograniczeniem obowiązujących w Polsce konstytucyjnych gwarancji w tym zakresie.
Podkreślić należy również, że tworzone przez art. 172 ust. 3 regulaminu Sejmu możliwość określania przez Marszałka Sejmu, w drodze przepisów porządkowych, zasad obserwowania obrad parlamentu nie upoważnia do wydawania zakazów naruszających istotę tego konstytucyjnego uprawnienia.
Chociaż więc projektowane zmiany nie są zasadniczo niczym osobliwym w perspektywie regulacji obowiązujących w innych państwach europejskich, to nie mogą abstrahować od uregulowań polskiej konstytucji ograniczając nadmiernie transparentność działań organów władz publicznych.
Analiza Ordo Iuris dostępna jest tutaj.
20.02.2025
• Sąd Rejonowy w Łasku uniewinnił trzy osoby obwinione w związku z demonstracją rolników w Wartkowicach.
17.02.2025
• Wiele kontrowersji wywołało zawieszenie przez Adama Bodnara prokuratora Michała Ostrowskiego, który wszczął śledztwo w związku z zawiadomieniem o przeprowadzeniu zamachu stanu przez rząd Donalda Tuska oraz innych polityków, urzędników, sędziów i prokuratorów.
• Zawiadomienie to złożył prezes Trybunału Stanu Bogdan Święczkowski.
• Instytut Ordo Iuris przygotował petycję z apelem o przywrócenie prokuratora Ostrowskiego do śledztwa.
14.02.2025
Już niedługo każdy z nas będzie mógł zostać wyciągnięty z łóżka o 6 nad ranem, wywleczony w kajdankach z własnego domu na oczach sąsiadów, aresztowany i w końcu skazany na nawet 3 lata pozbawienia wolności.
13.02.2025
• Europejski Trybunał Praw Człowieka dopuszcza możliwość wyznaczania przez państwa listy kandydatów na sędziów ad hoc, czyli sędziów powoływanych do orzekania w konkretnej sprawie.
• W październiku ubiegłego roku Polska przedstawiła ETPC całkowicie nową listę kandydatów na sędziów ad hoc.